Drukowane katalogi? Tak, to ma sens

Katalogi drukowane stanowią coraz ważniejszy sposób komunikowania treści marketingowych dla wymagających klientów.

Katalogi drukowane stanowią coraz ważniejszy sposób komunikowania treści marketingowych dla wymagających klientów. Po etapie zachwytu wszechogarniającą komunikacją elektroniczną następuje renesans bardziej materialnej komunikacji. Doświadczenia firm i badania rynkowe dowodzą wysokiej skuteczności katalogów. Możliwości oddziaływania na odbiorcę przez teksturę, wygląd, personalizację dają pożądany rezultat.

W wielokanałowej strukturze docierania do klienta, drukowany katalog zyskuje szczególne znaczenie. Przy zakupach online klienci posługują się papierowym katalogiem, aby łatwiej znaleźć interesujące ich produkty. Właściciele sieci sklepów odzieżowych Nordstrom Inc. zaobserwowali aż czterokrotny wzrost obrotów wygenerowanych przez klientów, których doświadczenie ze sklepem było wielokanałowe.
Marketingowcy dostają obecnie w postaci katalogu potężne narzędzie wpływu na klienta. Technologie gromadzenia i przetwarzania danych ułatwiają dokładne dobranie oferty produktowej – szczególnie w sklepach internetowych, gdzie znamy całą historię każdego z klientów. Treść katalogu można wzbogacić np. o profile projektantów mody, porady, artykuły na temat trendów, inne powiązane tematy lifestylowe. Wszystko to pozwoli uczynić katalog dobrem luksusowym, wyróżnić markę i czytelnika. Dzięki najnowszym technologiom, stosowanym w drukarniach, tak przygotowane indywidualnie spersonalizowane katalogi są drukowane na wysokiej jakości podłożach, elegancko oprawiane. Ma to dodatkowo wspomóc proces identyfikacji klienta z firmą i zachęcić do przeglądania katalogu, aby w efekcie podjął on decyzję zakupową. Jednocześnie katalog taki nie jest wielosetstronicową książką, lecz znacznie skromniejszym objętościowo wydawnictwem.
O skuteczności tego modelu świadczą dane statystyczne, zebrane przez Infotrends (Direct Marketing Production Printing & Value-Added Services: A Strategy for Growth). Pokazują one, iż

  • 64% odbiorców praktycznie zawsze czyta otrzymane katalogi,
  • 74% odbiorców lubi katalogi, traktując je jako cenne źródło wiedzy o ofercie i trendach,
  • 90% odbiorców korzysta z katalogów, szukając odpowiedzi na interesujące ich pytania z danej dziedziny.

W świecie rosnącego przeładowania informacją, samo zwrócenie uwagi odbiorcy jest jednym z najtrudniejszych zadań. Zmiany w postrzeganiu katalogów, ich ekskluzywność na tle zalewu e-maili i e-reklam, możliwość precyzyjnego dobrania i spersonalizowania zawartości do potrzeb odbiorcy oraz interaktywność uzyskana dzięki integracji z innymi kanałami sprzedaży, czynią katalogi ważnym i niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym i sprzedażowym.